Park + Ride

Voor het eerst heb ik gebruik gemaakt van de Park+Ride mogelijkheden rond Antwerpen. Op maandagochtend ging het naar de p+r parking in Merksem om daarna met tram 3 verder door te rijden naar Antwerpen. Een snelle verbinding, zo zou je denken.
Eerst en vooral moet je met de auto tot op de p+r parking geraken. De mogelijkheden:

  • Via Kapellen: centrum onderbroken
  • Via Brasschaat
  • Via E19: Praktisch altijd file

Ik koos voor de weg via Kapellen (binnendoor via Heidestraat noord) en dit leek de correcte beslissing. Al heeft het me, met alle vertragingen, toch 40′ gekost tot de p+r parking. Deel 1 van de reis was voltooid!

De verbinding met tram/pre-metro 3 door Merksem is zeer vlot, minder dan 10′ wachten op een tram. Het voordeel van de beginhalte is de zekerheid op een zitplaats. Tram 3 rijdt heel het traject op een eigen bedding en heeft dus geen last van eventuele files. Ondanks al die voordelen vond ik de reistijd aan de hoge kant. Op zich was ik snel op mijn bestemming (±15′), maar Antwerpen Schijnpoort kan je moeilijk Antwerpen Centrum noemen.

Zou ik de P+R nog meer gebruiken? In sommige gevallen wel, in andere niet. Hier spelen meerdere factoren, ligging, bereikbaarheid met auto/openbaar vervoer, tijdstip, parkeergelegenheid,…
Alles bij elkaar hou ik toch een positief gevoel over aan de P+R oplossing.

